Cel mai lung tunel feroviar din lume sub Alpi: Lyon–Torino, 57,5 km și costuri uriașe
Un tunel feroviar de 57,5 km va străbate Alpii pentru a lega Lyon de Torino și a reduce timpul de călătorie cu peste jumătate. Proiectul Lyon–Torino, estimat la 25 miliarde euro pentru 270 km de linie, are ca termen de finalizare 2033.
În Europa se pregătește un proiect uriaș de infrastructură: un tunel feroviar care va trece direct prin Munții Alpi și va lega mai bine Franța de Italia. În mai puțin de 10 ani, această legătură ar trebui să schimbe modul în care se călătorește și se transportă marfă între cele două țări, pentru că trenurile vor putea circula mai repede și mai ușor pe sub munte, nu peste el.
Conform informațiilor prezentate de Express, tunelul principal va avea 57,5 kilometri și va conecta rețelele de cale ferată de mare viteză dintre Lyon și Torino. Practic, va fi o piesă centrală a liniei de mare viteză Torino–Lyon, un proiect mai amplu care urmărește să scurteze semnificativ timpii de călătorie și să facă transportul feroviar mai atractiv decât avionul sau mașina, mai ales pe distanțe medii.
Ce se schimbă pe ruta Lyon–Torino și cu cât se reduce durata călătoriei
În prezent, călătoria cu trenul între Torino și Lyon durează 3 ore și 47 de minute. Traseul actual traversează zona Mont Cenis, la altitudini de aproximativ 1.300 de metri. Asta înseamnă pante și condiții care îngreunează circulația trenurilor, mai ales a celor de marfă.
Pe această rută, pentru a trece muntele, este nevoie ca trei locomotive să tragă vagoanele, iar trenurile folosesc tunelul feroviar Fréjus, despre care se menționează că nu mai îndeplinește standardele de siguranță actuale. Noul tunel ar urma să rezolve aceste limitări, deoarece va trece prin baza masivului montan, pe un traseu mai direct și mai prietenos pentru trenuri.
Linia de mare viteză Torino–Lyon ar urma să reducă durata călătoriei cu aproximativ două ore, adică mai mult de jumătate din timpul actual. Pentru pasageri, asta înseamnă o alternativă mai rapidă și mai simplă, iar pentru transportul de marfă înseamnă o rută mai eficientă.
Tunelul Mont d’Ambin: traseu, viteză și transport de marfă
Viitorul tunel este cunoscut și ca Tunelul de bază Mont d’Ambin. El va permite trenurilor să treacă prin centrul Alpilor, cu puncte de intrare în Valea Susei (în Piemont, Italia) și în Maurienne (în Savoia, Franța). Ideea principală este ca trenurile să nu mai fie nevoite să urce la altitudini mari, ceea ce reduce efortul tehnic și crește siguranța.
Un avantaj important este pentru marfă: trenurile de marfă vor putea transporta încărcături mai grele. În plus, se menționează o viteză de deplasare de 100 km/h între cele două țări, un element care poate face transportul feroviar mai competitiv.
Proiectul este prezentat și ca o soluție pentru reducerea poluării. Estimările experților indică faptul că o parte dintre pasageri ar putea renunța la avion în favoarea trenului, iar pe partea de transport se așteaptă o scădere a traficului rutier, mai ales a celui de marfă. În mod obișnuit, când infrastructura feroviară este mai rapidă și mai eficientă, companiile pot alege mai ușor trenul în locul camioanelor.
La finalizare, tunelul ar urma să devină cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția, care are 57,1 km.
Construcția este complicată și din cauza reliefului. În cea mai adâncă secțiune, tunelul va avea deasupra sa un versant de peste 2.200 de metri. Directorul de proiect TELT, Alexandre Heim, a explicat că de-a lungul traseului există 14 tipuri diferite de condiții de teren, ceea ce crește dificultatea lucrărilor. În Franța se întâlnește teren mai afânat, iar în Italia sunt roci de mai multe tipuri.
Toate aceste provocări se văd și în costuri. Se estimează că linia ferată de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime totală de 270 km, va costa 25 de miliarde de euro. Tunelul de 57,5 km de sub Alpi reprezintă o parte importantă din costul total al proiectului.
În 2016, Franța și Italia au ajuns la un acord pentru a începe construcția tunelului. În prezent, sunt construite toate cele patru tuneluri de acces (trei în Franța și unul în Italia). Partea cea mai dificilă, tunelul internațional, este în lucru, iar termenul estimat de finalizare este 2033.
Spune-ți părerea!
Lasă un comentariu mai jos și spune-ne cum vezi tu lucrurile. Părerea ta contează!